09.01.2014, kello 09.25

Kaukoymmärrystä ja kaukotunteita

Mikään ei ole pysyvää — eivät edes energiatoimialalla vuosikymmeniä sitten omaksutut asenteet. Paine- ja lämpötilaerojen välittämiseen perinteisesti keskittynyt kaukolämpötoimiala on heittäytynyt tunteilemaan! Alan uusi strategia kaipaa toimintaan tunnetta ja ymmärrystä. Kun kilpailu telealalla 1990-luvulla alkoi, käyttäytyi teletoimiala samalla tavalla. Alan tunnuslauseeksi muodostui ”Puhukaa toisillenne” — itseironinen ilmaisu, joka ei kaikilta osin istu kovin hyvin suomalaiseen mielenmaisemaan. Olisiko ”Lämmittäkää toisianne” tästä kaukolämpöalalle sopiva sovellus? Huoli tunnuslauseen vääntymisestä muotoon ”Lämmitelkää toisillanne” on turha, koska kaukolämmön jakelu toimii tunnetusti erinomaisesti Suomessa. Maskuliiniset ”Kuumaa tuubista” -tunnuslauseet voidaan samalla siirtää epämuodikkaina syrjään.

Uuden strategiansa mukaan kaukolämpöala haluaa ymmärtää aikaisempaa paremmin asiakkaidensa arvoja ja tunteita. Siksi perheterapeuttien suosima tunnuslause ”Kuunnelkaa toisianne” saattaa toimia ainakin alkuvaiheessa hyvin. Tosin pelkkä kuuntelu ei yleensä riitä rakentamaan hyvää suhdetta. ”Ymmärtäkää toisianne” -tunnuslause nostaa suhteen jo aivan erilaiselle tasolle. Kuuntelu ja kuullun ymmärtäminen auttavat hahmottamaan sitä, mitä kaukolämpöä käyttävät asiakkaat oikeasti haluavat. Mihin kaikkeen kaukolämmöstä etsitään pelastusta, mihin kaikkeen kaukolämmön kuvitellaan voivan taipua ja mitä kaikkea vielä keksimätöntä kaukolämpöyritykset voisivat asiakkailleen tulevaisuudessa toimittaa.

Avoimuus on ymmärryksen käsipuolessa roikkuva pikkusisko. Avoimuus on trendi, joka on lyönyt itsensä läpi yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. Siksi kaukolämpöalakin on ottanut sen omakseen. Avoimuus on viestintää ja vuorovaikutteista toimintaa, jotka parhaimmillaan näyttävät, mitä kaikkea paine- ja lämpötilaerojen välittämisen taustalta löytyy — kaikella on siis tarkoituksensa, mutta myös hintansa. Avoimuuden lisääminen helpottaa asiakkaita ymmärtämään myös hinnoittelun perusteita.

Tekniikkaan ja asiakysymyksiin keskittyneelle kaukolämpöalalle pehmoaiheisiin siirtyminen voi olla kulttuurishokki. Shokkihoitoon joutumisen pelko lienee kuitenkin turhaa. Kaukolämpö-yhdyssanan jälkimäinen osahan on sisällöltään niin pehmo, että alan ammattilaisenkin on helppo kulkea se kainalossaan asiakkaiden keskuudessa. ”Kaipaatteko lämpöä elämäänne — no meiltähän sitä saa kaukotoimituksena ” saattaa kuulua kaukolämpöä aktiivisesti markkinoivien suusta tulevina vuosina.

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit