24.06.2019, kello 14.06

Miten meni niin kuin omasta mielestä?

Kirjoitin maaliskuun lopulla kolumnissa millaista liikennepolitiikkaa odottaisin tulevan hallituksen esittävän hallitusohjelmassa.

Ennustin liikenteen verotuksen olevan sen verran suuri paketti, että se tarvinnee vielä hallituskauden aikaista jatkopohdintaa, ”toteutetaan liikenteen verotuksen kokonaisuudistus siirtäen verotuksen painopistettä auton ostamisesta sen käyttöön liikenteen päästövähennyksiä edistävästi”. Hallitusohjelma toteaa: ”käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen”. Aika hyvin.

Hallitusohjelma määrittää reunaehtoja ennustamaani enemmän. Odotin myöhemmin valmistuvan liikennepaketin ehdottavan, että autoveroa alennetaan asteittain painottaen alennukset pienipäästöisimpiin autoihin, vuotuista ajoneuvoveroa korotetaan, otetaan mahdollisuus siirtyä kilometrivero-pohjaiseen malliin, palautetaan romutuspalkkio ja että erillisestä käyttövoimaverosta luovutaan. Näihin hallitusohjelma ei vielä anna vastausta, joten saamme odottaa aloitettavan työn tuloksia.

Edelleen ennakoin kokonaisuudistuksen ehdottavan, että työsuhdeautojen hankinnassa ohjataan valitsemaan aina sähkö- tai kaasuauto ja että uusien polttomoottoriautojen myynti lopetetaan vuoden 2030 jälkeen, tietyin poikkeuksin. Näistä jälkimmäinen jää odottamaan myöhempiä päätöksiä, mutta työsuhdeautoista hallitusohjelma linjaa varsin selkeästi: ”uudistetaan autoilun työsuhde-etua siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa. Vapautetaan sähköauton latausetu verosta.” Ainakin yksi ennuste oikein!

Liikenteen polttoaineveroja ennustin korotettavan maltillisesti. Hallitusohjelmasta ei löydy tähän suoraa kirjausta, mutta hallitus on ilmoittanut fossiilisten polttoaineiden verotusta korotettavan 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana. Osa tästä kohdistunee liikennepolttoaineisiin, ja tätä liikennepolttoaineiden osalta voi pitää kyllä maltillisena. Toinen oikein!

Lisäksi on rehellistä tietenkin huomioida myös hallitusohjelman kirjaukset, joita en osannut ennustaa. Hallitusohjelmassa on kohtuullisen selkeät kirjaukset biokaasun edistämisestä, ja se toteaa mm., että biokaasu biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen piiriin ja biokaasulle konvertoidut traktorit tieliikennekäyttöön. Tervetulleita kirjauksia!

Loppuarvioksi annan itselleni ennusteesta ”kohtuullinen”, mutta mahdollisuuksia jopa kiitettävään vielä on liikenteen verotusselvityksen valmistuessa.

Petteri Haveri
kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n sähkökauppa-asiantuntija

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit