03.09.2018, kello 13.45

Sinä päätät autosi todelliset päästöt

Lauantaina 1. syyskuuta tuli voimaan WLTP-standardia noudattava tapa määritellä autojen hiilidioksidipäästöt. Moni on ihmetellyt, miten on mahdollista, että yhtäkkiä päästöt pomppaavat lähes kaikissa automalleissa.

Nykypäästölukemat ovat olleet epärealistisia jo pitkään ja autoalalla tiedetään yleisesti, että kyse on ollut lähinnä eri mallien välisistä vertailuluvuista.

WLTP-standardi on hyödyllinen, sillä se antaa todenmukaisemman arvion auton päästöistä. Päästökeskustelussa tärkeintä on kuitenkin muistaa se, että autosi toteutuneet päästöt määräät sinä itse.

Todellisten päästöjen laskeminen on helppoa: Tankkaa tankki täyteen ja merkkaa muistiin matkamittarin lukema. Seuraavalla tankkauskerralla kirjaa ylös, montako litraa tankin täyttämiseen tarvittiin. Jaa luku ajokilometreillä. Tulos kertoo, montako litraa polttoainetta autosi on kuluttanut kilometriä kohden.

Tutumman litraa per 100 kilometrillä -lukeman saat kertomalla tuloksen sadalla. Älä ylläty, jos lopputulema on suurempi kuin autosi ilmoittama kulutus.

Ilmastoa lämmittävät päästöt voit laskea näin: Jokainen poltettu bensalitra tuottaa 2 300 grammaa hiilidioksidipäästöjä. Dieselillä luku on 2 600 grammaa. Kerro litraa per kilometriä -lukema polttoaineen päästölukemalla, ja tuloksena on hiilidioksidipäästösi kilometriä kohden.

Esimerkiksi satasella viisi litraa bensiiniä kuluttavan auton päästöt ovat kilometrillä noin 115 grammaa. Harva pääsee arjen ruuhka-ajossa näin pienellä kulutuksella. Lisäksi on huomioitava, että polttoaineiden päästöjä nostavat niiden tuotannon aiheuttamat päästöt.

Jos käytössäsi on sähköauto, ajamisen hiilidioksidipäästöt voivat olla pyöreä nolla, kun ostat päästötöntä sähköä tai tuotat sähkön itse esimerkiksi aurinkopaneeleilla. Sähköautot ovat moninkertaisesti polttomoottoreita vähäpäästöisempiä myös silloin, kun mukaan lasketaan valmistuksen aiheuttamat päästöt.

Jos julkinen liikenne tai pyöräily eivät ole vaihtoehtoja, sähköautoon vaihtaminen on yksi tehokkaimmista keinoista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Tuukka Heikkilä
Kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija.

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 1. syyskuuta 2018.

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit