17.03.2017, kello 14.51
Älyteknologia mahdollistaa uudenlaiset sähkötuotteet
Yösähkö saa seuralaisia
Sähköverkkojen älyteknologian yleistyminen synnyttää sähkömarkkinoille aivan uudenlaisia sähkötuotteita. Perinteinen yösähkö saa rinnalleen mm. kysynnän muutoksiin reagoivia sähkötuotteita.
Yösähkö on perinteikäs sähkötuote, jonka käyttö on tuttua erityisesti sähkölämmitteisissä omakotitaloissa. Yösähkö-tuotteen kehitti Imatran Voima Oy 1970-luvun lopussa öljykriisin jälkimainingeissa. Samaan aikaan oli tehty mittavia investointeja uuteen sähköntuotantokapasiteettiin. Juuri valmistuneet Loviisan ydinvoimalaitokset, sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokset sekä uudenkarheat Inkoon kivihiililaitokset tahkosivat enemmän sähköä kuin mitä kansakunta olisi tarvinnut — varsinkin öiseen aikaan. Öljykriisi taas oli moninkertaistanut öljyn hinnan. Kaikki tämä johti uuden lämmitysmuodon — sähkölämmityksen — kehittämiseen Suomessa.
Tukkusähköä paikallisille sähköyhtiöille myynyt Imatran Voima otti käyttöön yösähkötariffin. Samalla yhtiö panosti sähkölämmitysjärjestelmien tutkimus- ja tuotekehitykseen. Sähköä kotitalouksille myyvät paikalliset energiayhtiöt seurasivat perässä. Edulliseen yösähköön perustuvista sähkölämmitysjärjestelmistä tuli nopeasti suosittu lämmitysmuoto, jonka perustamiskustannukset olivat myös muita lämmitystapoja edullisemmat. Öljylämmitys ja sähkölämmitys kisailivat ankarasti omakotiasujien sieluista aina 1990-luvun loppuun asti.
Yösähkö ja sähkölämmitys ovat kuin paita ja peppu — lähes aina sähkölämmitteisessä kodissa tariffimuodoksi valittiin yösähkö, jonka toinen nimi on kaksiaikatariffi. Tämä tarkoittaa sitä, että päivällä ja yöllä sähkö on eri hintaista — yösähkö on aina päiväsähköä halvempaa. Aikoinaan yösähköön kannusti suomalaisen sähkön kulutuksen ja tuotannon rakenne: teollisuus, palvelut ja kotitaloudet käyttivät päivisin sähköä reilusti enemmän kuin yöllä. Voimalaitoksia taas oli edullisinta käyttää täydellä teholla vuorokauden kaikkina tunteina. Ylijäämää ei voinut myydä yhteispohjoismaisille markkinoille aikana, jolloin sähkömarkkinoista ei ollut tietoakaan.
Älyteknologia mullistaa markkinat
Sähkömarkkinoiden avautuminen, eurooppalaisten markkinoiden yhdentyminen ja älyteknologioiden rynnistäminen ovat mullistaneet sähkönkäyttäjien aseman. Sähköyhtiöt joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan ja kotitaloudet voivat ostaa sähkönsä mistä haluavat. Uusi tilanne tarjoaa erityisesti sähkölämmittäjille uusia kilpailukykyisiä tuotteita perinteisen yösähkön rinnalle tai vaihtoehdoksi. Tämän tietää Energiateollisuus ry:n sähkökaupan asiantuntija Riina Heinimäki. Hän työskentelee asian parissa työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa työryhmässä.
— Sähköverkkojen ja sähkönkäytön älyteknologia antaa mahdollisuuden kehittää aivan uudenlaisia sähkötuotteita ja palveluita. Kilpailu sähkömarkkinoilla ja halu erottua muista sähkönmyyjistä taas kannustaa sähkönmyyjiä tuotekehitykseen, Heinimäki toteaa.
Heinimäki kuitenkin huomauttaa, että yösähkö säilyy energiayhtiöiden tuotepaletissa niin kauan kuin asiakkaat ovat halukkaita ostamaan yösähkötuotteita. Energiayhtiöt myyvät sitä, mitä niiden asiakkaat haluavat.
— Uusien tuotteiden pitää olla kaikella tavalla kilpailukykyisiä ja parempia kuin vanhojen. Muuten asiakkaat eivät ole valmiita vaihtamaan vanhasta tuotteesta uuteen. Hinnan on oltava kohdallaan, samoin tuotteen käytettävyyden.
Heinimäki toteaa, että muutokset ovat hitaita. Tämä näkyy myös asiaa käsittelevän työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän työssä. Heinimäki arvelee työn kestävän ainakin kaksi vuotta. Tänä aikana työryhmä tutkii sähköverkkojen älyteknologian mahdollisuuksia, jotka ovat pohjana uusille sähkötuotteille.
— Kehitys näyttää kuitenkin tarjoavan paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia sähkönkäyttäjille.
— Sähkömarkkinoille voi ilmaantua runsaasti uusia kilpailukykyisiä sähkötuotteita kunhan älyteknologia vakiinnuttaa asemansa. Muutokset ovat kuitenkin hitaita, toteaa Energiateollisuus ry:n sähkökaupan asiantuntija Riina Heinimäki.
Kuluttajat ovat luontaisesti varovaisia
Uudet sähkötuotteet ovat ketteriä. Ne voivat seurata esimerkiksi tunnin tarkkuudella sähköpörssissä tapahtuvia hintamuutoksia. Sähköä käyttävä asiakas voi tällaisen tiedon perusteella muuttaa kulutuskäyttäytymistään — lykätään sähkösaunan lämmittämistä tunnilla eteenpäin, jolloin sähkö on halvempaa. Kun tuote perustuu älyteknologiaan, järjestelmä osaa hoitaa kaiken automaattisesti ilman, että kotitalouksissa tarvitsee tehdä mitään. Tutkimusten mukaan juuri tällaista vaivattomuutta kotitaloudet odottavat sähkötuotteilta ja -palveluilta.
Sähkömarkkinoilla kotitaloudet ovat reagoineet melko hitaasti tarjolla oleviin uusiin mahdollisuuksiin ja sähkötuotteisiin. Suomessa sähkömarkkinat avautuivat kotitalouksille jo 1990-luvun lopulla, mutta sähkönmyyjien kilpailuttaminen käynnistyi verkkaisesti — jopa varovaisesti. Nykyisin jo toistakymmentä prosenttia kotitalouksista vaihtaa sähkönmyyjäänsä vuosittain. Sama pätee uusiin sähkötuotteisiin — kotitaloudet miettivät pitkään, tarttuako uusiin mahdollisuuksiin. Toistaiseksi uusien sähkötuotteiden kehittäminen onkin ollut myyjävetoista. Suuri tuotekehityksen alkuräjähdys odottaa vielä nurkan takana.
Kuva Scanstockphoto
Kommentit