22.01.2014, kello 10.24
Verkkoyhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimus Verkkoyhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimus
Asiakkaat tyytyväisiä
Sähköverkkoyhtiöiden asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä verkkoyhtiöiden toimintaan. Tuore tutkimus kartoitti verkkoyhtiöiden asiakkaiden mielikuvia.
Sähköverkkoyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyysindeksi on parantanut aikaisempien vuosien tasosta. Myös verkkoyhtiöiden imagoa kuvaa indeksi on huomattavasti aikaisempaa parempi. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys on myös parantunut.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut merkittävästi kaikilla yhtiön toimintaan liittyvillä osa-alueilla — tutkimuksessa ei noussut esille mitään tiettyä aluetta, jossa vaadittaisiin erityistä panostamista. Verkkoyhtiöiden toiminnan ja palveluiden keskeisin laatukriteeri on luotettava imago. Verkkoyhtiöiden henkilöstön palveluhalukkuus on tutkimuksen mukaan osa-alue, jolla tulos on parantunut vain jonkin verran.
Tiedottaminen on parantuntu asiakkaiden mielestä eniten. Kiitosta saavat yhtiöiden kotisivuihin panostaminen, tiedottaminen häiriötilanteissa, energiankäytön raportoinnin toimivuus laskujen yhteydessä ja laskujen ymmärrettävyyden parantuminen. Siirtohinnoittelua pidetään kohtuullisena ja laskujen luotettavuutta pidetään aikaisempaa parempana. Asiakkaiden tyytyväisyyden taso ei ole heikentynyt millään osa-alueella.
Sähköverkkoyhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta viime syksynä. Tutkimus tehtiin 13 verkkotoimintaa harjoittavan yhtiön asiakkaiden keskuudessa.
Kommentit