15.01.2019, kello 11.03

Miehemme matkalla — matkapäiväkirja

Sähköllä pohjoiseen

Sopiiko sähköauto Suomeen vai hyytyykö sähköinen menopeli Pakkasukon jäätävässä syleilyssä. Toimittaja Ari J. Vesa ja sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä päättivät ottaa asiasta selvää: hankitaan kaksi täyssähköautoa ja ajetaan niillä Helsingistä Rovaniemelle sydäntalvella tammikuussa. Matkaa kertyy yhteen suuntaan yli 800 kilometriä. Ehkä viikko pohjoisen oloissa paljastaa täyssähköauton kyvyt.

Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä ja toimittaja Ari J. Vesa poseeraavat Hyundai Konan vieressä talvisessa Helsingissä. Pian nähdään, miten auto pärjää pohjoisen oloissa.

Autoiksi valittiin Hyundai Kona Electric sekä Jaguar I-Pace. Hyundain akkukapasiteetti on 64 kilowattituntia ja Jaguarin 90 kilowattituntia. Olosuhteista riippuen Hyundailla voi ajaa yhdellä lataukselle 300–500 kilometriä. Jaguarilla taas pääsee yhdellä latauksella noin 300 kilometriä.

Miehemme ovat nyt matkalla — tämän viikon aikana näemme, miten autojen ja äijien käy. Lue Energiauutisten matkapäiväkirjasta miesten mietteitä. Tuorein päiväkirjamerkintä on jutussa aina ensimmäisenä.

Tiistai 15.1.2019

Äijät pääsivät menestyksellisesti Rovaniemelle. Yön aikana autot ladattiin hidaslatauksella hotellin pihalla. Hyundailla matka Helsingistä Rovaniemelle kesti 12 tunti ja Jaguarilla 13 tuntia.

— Keli oli melkoisen huono, Heikkilä ja Vesa kertovat.

Sähköiset kaverukset Rovaniemellä. Molemmat autot ladattiin yöllä hotellin parkkipaikalla.

Maanantai 14.1.2019

Sähköautojen koneet hyrähtivät maanantaiaamuna käyntiin. Reitti Rovaniemelle oli suunniteltu siten, että matkalla voitiin hyödyntää latausverkon pikalatauspisteitä.

— Tekniikka toimii mainiosti, laturit lataavat ja auton pyörät pyörivät, Tuukka Heikkilä kertoo matkan varrelta.

Hyundaita ladattiin Jyväskylän Palokassa, jossa pidettiin myös 56 minuutin tauko. Toinen lataus tehtiin Pulkkilassa Hesburger Siikalatvassa. Viimeinen pieni pysähdys tehtiin Neste Tupasvillassa ja sen jälkeen Rovaniemi jo häämöttää.

Heikkilän mielestä latausta varten tarvittavat tauot ovat jopa liian lyhyitä. Taukojen aikana ehtii juuri ja juuri syödä ja somettaa.

Ari J. Vesa latasi Jaguarinsa Jyväskylässä.

— Melko pöperöinen lumikeli pienessä pakkasessa. Välillä on mukava pitää pieni tauko, Vesa toteaa.

Toisen kerran Jaguar ladattiin Kärsämäellä Juustoportin kohdalla. Mieskin tarvitsi sopivasti latausta.

— Jaguarin tekniikka toimii hyvin hieman huonommassakin säässä, Vesa kertoo.

Kolmannen kerran Jaguar ladattiin Nelosparikissa.

Hyundai Konan latauksessa matkan varrella. Lataustauko antaa mahdollisuuden ladata ja tyhjentää myös kuljettajaa.

Jaguar sai myös latinkia matkan varrella talvisissa olosuhteissa.

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit