23.02.2016, kello 10.23
Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä
Ammattitaitoa arvostetaan
Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä saamiinsa palveluihin. Erityisesti energiayhtiöiden tiedottaminen häiriö- ja poikkeustilanteissa saa kiitosta. Tämä selviää viime syksynä toteutetusta energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksesta.
Energiayhtiöiden asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja palveluhaluun — asiat hoidetaan, kuten on yhdessä sovittu. Sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyys saa myös hyvät arvosanat. Sähkönjakelun toimintavarmuuden parantamiseen tehdyt panostukset alkavat ilmeisesti tuottaa tulosta. Tämä kaikki näkyy yhtiöiden imagon parantumisena.
Sähkö- ja kaukolämpölaskujen ymmärrettävyys on aikaisempaan verrattuna parantunut. Laskujen sisältöön myös luotetaan. Asiakaspalvelun palveluaikoja pidetään riittävinä ja yhtiöiden imago ympäristöystävällisinä toimijoina on parantunut.
Kielteistä palautetta asiakkaat antavat energian- tai lämmönkäytön neuvontapalveluiden toimivuudesta. Asiakaskeskeisyyttä kaivattaisiin myös lisää.
Kokonaistyytyväisyydestä hyvä arvosana
Energiayhtiöiden asiakkaiden antamaksi kokonaisarvosanaksi muodostui 3,70 asteikolla 1–5. Tulos on vähän parempi kuin vuosina 2013 ja 2014, mutta selvästi parempi kuin vuosina 2011 ja 2012.
Tutkimusta varten haastateltiin lähes 6000 energiayhtiöiden asiakasta, jotka edustivat 20 eri yhtiötä. Eri yhtiöissä selvitettiin erikseen sähkön myynnin, sähkön siirron, kokonaistoimituksen (sisältäen sekä sähkön myynnin että siirron) ja kaukolämmön asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Kaukolämpötoimialan kolme parhaat arvosanat saanutta yhtiötä ovat Kotkan Energia Oy, Vantaan Energia Oy ja Kokkolan Energia Oy. Sähkönmyynnissä kärkikaartiin sijoittuivat Suur-Savon Sähkö Oy, Etelä-Savon Energia Oy ja Vaasan Sähkö Oy. Sähkönsiirtoyhtiöistä kolme parasta yhtiötä oli ESE-Verkko Oy (Etelä-Savon Energia Oy), Elenia Oy ja Järvi-Suomen Energia Oy. Kokonaistoimitusten osalta parhaiksi arvioitiin Nurmijärven Sähkö Oy, Koillis-Satakunnan Sähkö Oy ja Kuopion Energia Oy.
IRO Research Oy:n toteuttama asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin viime vuoden syksyllä viidettä kertaa Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta.
Kuva: Scanstockphoto
Kommentit