14.08.2014, kello 15.32

Helppokäyttöinen digitaalipalvelu on energiayhtiöille kilpailuetu

Energiatehokas koti kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän

Kuluttajien kiinnostus verkkoon kytkettyihin kodin automaatiojärjestelmiin ja energiankulutusta valvoviin ratkaisuihin kasvaa maailmassa kovaa vauhtia. Seuraavien viiden vuoden aikana kiinnostuksen ennustetaan jopa kuusinkertaistuvan. Kasvun edellytyksenä on, että ratkaisut pienentävät energialaskuja, lisäävät kodin mukavuutta ja mahdollistavat kodin automatiikan ja laitteiden etäkäytön.

Kiinnostuksen kasvu aurinkopaneeleihin etenee samaa tahtia, eli senkin odotetaan kuusinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana. Aurinkoenergian suosiota kasvattaa etenkin kuluttajien pyrkimys energiaomavaraisuuteen, mutta myös saatavilla olevat energiatuet ja halu pienentää hiilijalanjälkeä lisäävät kiinnostusta.

Tiedot käyvät ilmi Accenturen New Energy Consumer -tutkimuksesta, johon haastateltiin yli 13 000:ta kuluttajaa 26 maassa.

Energiayhtiöiltä halutaan energiatehokkuusratkaisuja ja digitaalisia palveluja

”Erikoistuneet palveluntarjoajat ovat edelleen kuluttajien ykkösvalinta aurinkopaneelien ja muiden vaihtoehtoisten energiaratkaisujen toimittajiksi, mutta sähköyhtiöt tulevat heti perässä”, kertoo Olli-Pekka Lumijärvi, Accenturen energiatoimialan johtaja Suomessa.

– Nämä nopeasti muuttuvat markkinat ovat täysin avoin kenttä markkinaosuuksien valtaamiseen. Täydellisen digitaalisen asiakaskokemuksen luovat palveluntarjoajat tulevat menestymään.

Kodin energiatehokkuutta parantavat teknologiat kiinnostavat eritoten kuluttajia, jotka haluavat pienentää sähkölaskujaan. 71 prosenttia tutkimukseen osallistuneista uskoo, että energiayhtiöt voisivat auttaa asiakkaitaan enemmän kodin energiankulutuksen pienentämisessä. Vain 21 prosenttia koki sähköyhtiönsä esittämät syyt hintojen nousuun hyväksyttäviksi.

Helppokäyttöiset digitaalipalvelut ovat kilpailuetu

Tutkimuksen mukaan kuluttajien kiinnostus käyttää mobiililaitteita ja digitaalisia sovelluksia kodin energia-asioiden hoitamiseen lisääntyy, mutta suurin osa kokee sovellusten käyttämisen vaikeaksi. Vain 45 prosenttia vastaajista sanoi käyttämiensä toimintojen onnistuneen joka kerta.

Myös kuluttajien odotukset energiayhtiöiden digitaalisten palveluiden laadun suhteen ovat kasvaneet. Yli 80 prosenttia vastaajista kertoi odottavansa energiayhtiöltään samantasoista tai parempaa digitaalista palvelua kuin esimerkiksi pankkien verkkopalveluilta. Hyvät verkkopalvelut ovat energiayhtiöille kilpailuetu: 67 prosenttia digitaalisen palvelun käyttäjistä oli tyytyväisiä energiayhtiöönsä kun muiden palvelujen käyttäjistä tyytyväisiä oli 58 prosenttia.

– Energiayhtiöiden täytyy helpottaa verkkopalveluidensa käyttöä ja tehdä siitä niin sujuvaa kuin mahdollista. Digitaalinen vallankumous hämärtää toimialarajoja ja kodin energiamarkkinoista taistellaan useilla aloilla. Uudet palvelut yhdistävät kodin hallintajärjestelmät, sähköautot ja vaihtoehtoiset energialähteet. Energiayhtiöiden on toimittava nopeasti erottuakseen tulokkaista, Lumijärvi sanoo.


Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit