26.06.2015, kello 14.04
Gasum järjestelee LNG-kuljetuksiaan
Gasum ja Anthony Veder ovat allekirjoittaneet pitkän aikavälin aikarahtaussopimuksen uudesta 1A Super jääluokan LNG-säiliöaluksesta. Kapasiteetiltaan 18 000 kuutiometrin alus rakennetaan Neptun Werftin telakalla Saksassa ja toimitetaan vuoden 2017 lopulla.
Aluksen tarkoituksena on kuljettaa nesteytettyä maakaasua (LNG) kahteen LNG-terminaaliin, joita rakennetaan parhaillaan Porin Tahkoluotoon (valmistuu vuonna 2016) ja Tornion Röyttään (valmistuu vuonna 2018).
Koska Röytän terminaali sijaitsee Perämeren pohjukassa, alus rakennetaan korkeimpaan 1A Super –jääluokkaan, jolla varmistetaan turvallinen ja luotettava liikennöinti alueen ankarissa talviolosuhteissa.
Aluksesta tulee myös tiukkojen päästömääräysten mukainen ja ympäristöystävällinen, kun sen pää- ja apukoneiden polttoaineena käytetään lastina olevasta LNG:stä höyrystyvää boil off kaasua.
Rakennettava alus on Anthony Vederin viides Pohjois-Euroopassa liikennöivä pienen kokoluokan LNG-säiliöalus. LNG:tä polttoaineenaan käyttävien Vederin alusten määrä kasvaa seitsemään.
Gasumin tytäryhtiö Skangas on vahvistanut jo aiemmin LNG:n merikuljetuskapasiteettiaan Anthony Vederin kanssa solmitulla rahtaussopimuksella kahdesta LNG-säiliöaluksesta (15 600 kuutiometrin Coral Energy ja 6 500 kuutiometrin Coral Anthelia) ja yhdestä LNG-bunkrausaluksesta (5 800 kuutiometrin Coralius yhteisyrityksenä Sirius Veder Gas AB:n kanssa). Kaikki alukset liikennöivät Pohjanmerellä ja Itämerellä.
Kuva: Anthony Veder
Kommentit