08.08.2016, kello 13.39
Myös Lidl aurinkoenergian tuottajaksi
Kaupat kilvan uusiutuvan hyödyntäjiksi
Suomen kolme suurinta päivittäistavarakauppaa ovat kaikki ryhtyneet hyödyntämään uusiutuvaa energiaa toiminnassaan. S-ryhmä oli ensimmäisenä liikkeellä, K-ryhmä seurasi viiveellä perässä. Viimeisenä tuli Lidl, jonka uusin myymälä sai katolleen aurinkovoimalan heinäkuussa.
S-ryhmä kattaa noin kolmanneksen sähköntarpeestaan tuulivoimalla, jota se itse omistaa TuuliWatti Oy:ssä. Lisäksi ryhmän Sipooseen valmistuva logistiikkakeskus, joka on jo osittain käytössä, toimii lähes täysin uusiutuvilla maalämmöllä ja pelleteillä.
K-ryhmä tuli puolestaan aurinkoenergialla esiin, kun Citymarket Tammiston katolle valmistui alkukesästä 2016 Suomen suurin kiinteistökohtainen aurinkovoimala. Aurinkovoimalan vuosituotto, noin 470 MWh syntyy lähes 1 600 aurinkopaneelilla.
Lidlillä kokemusta Saksasta ja Hollannista
Saksalaiselle kauppajätille Lidlille on kertynyt kokemusta aurinkoenergian hyödyntämisestä kotimaassaan Saksassa ja Hollannissa. 21. heinäkuuta konsepti otettiin käyttöön Suomessa, kun Turun Länsikeskuksen myymälä avattiin.
Länsikeskuksen Lidl ei kuitenkaan yllä K-ryhmän Tammiston mittoihin, sillä Länsikeskuksen katolla paneeleita on ”vain” 900. Sekin määrä tosin tuottaa energiaa niin paljon, että vuositasolla se riittäisi kattamaan 84 keskimääräisen kerrostaloyksiön sähköntarpeen, Lidl mainostaa.
Sähköä syntyy myös pilvisellä ja viileällä säällä
Länsikeskuksen myymälän ohutfilmityyppiset paneelit sopivat hyvin Suomen oloihin, koska ne tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä ja koko päivän ajan. Itä-länsi-suuntaisesti asennetut paneelit pystyvät hyödyntämään auringon energian optimaalisesti koko päivän ajan.
Paneelien tuottamalla energialla voidaan kattaa Länsikeskuksen vuotuisesta sähköntarpeesta jopa 30 prosenttia. Sähkö käytetään tavanomaisiin myymälätoimintoihin, kuten valaistukseen sekä kylmähuoneisiin ja -kalustukseen.
Kuva: Lidl Suomi Ky
Kommentit