03.12.2015, kello 13.20
Espoon linja-autoliikenne sähköistyy
Kotimainen sähköbussi aloittaa
Kaksi ensimmäistä Suomessa valmistettua sähköbussi aloittaa liikennöinnin Espoossa ensi vuoden alussa. Helsingin Seudun Liikenne aikoo hankkia 12 kotimaista sähköbussia eri puolille Helsinkiä.
Linkker-sähköbussin akku ladataan pikalatauslaitteella päätepysäkillä samalla, kun matkustajat nousevat bussiin.
Kotimaiset Linkker-sähköbussit aloittavat liikennöinnin ensi vuoden alussa Tapiolan ja Friisilän välillä Espoossa. Bussit valmistaa Linkker Oy Nastolassa. Pääkaupunkiseudulle Linkkerin sähköbusseja hankitaan kaikkiaan 12 kappaletta. Bussit hankkii poikkeuksellisesti pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen suunnittelusta ja koordinoinnista vastaava Helsingin Seudun Liikenne (HSL), joka on Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon omistama kuntayhtymä. Yleensä pääkaupunkisedun bussilinjojen kaluston omistavat liikennettä hoitavat liikennöitsijät.
— Uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta, HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen toteaa.
— Omistusjärjestely mahdollistaa myös sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä autoihin erilaisia koeasennuksia.
Sähköbussien määrää on tarkoitus kasvattaa voimakkaasti pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena on, että HSL:n tilaamasta bussiliikenteen kalustosta kymmenen prosenttia olisi sähköbusseja vuonna 2020 ja kolmekymmentä prosenttia vuonna 2025.
Linkker Oy:n valmistama sähköbussi on automaattisesti pikaladattava. Bussien akut voidaan ladata pikalatauslaitteella bussin päätepysäkillä samalla, kun matkustajat nousevat kyytiin. Monesti sähköbussit ladataan vain varikolla. Pikalatausjärjestelmä tuottaa riittävästi voimaa akkuihin jopa 1,5–3 minuutissa.
Pikaladattava sähköbussi on kevyempi kuin varikolla ladattava bussi. Pikalataukseen soveltuvat akut ovat pienempiä ja kevyempiä — pikalatausakku ei rajoita matkustajapaikkojen määrää.
Kotimainen sähköbussi kuluttaa noin yhden kilowattitunnin energiaa kilometrin matkalla. Dieselbussi käyttää energiaa kolminkertaisen määrän samalla matkalla. Linkker-bussin runko on kokonaan alumiinia ja siksi se kevyempi kuin teräsrunkoinen dieselbussi. Bussin pituus on vajaat 12 metriä ja se painaa noin 9500 kiloa. Istumapaikkoja bussissa on 40 matkustajalle. Akkuihin voidaan varastoida 55 kilowattituntia energiaa.
Linkker-bussien kehittäminen on osa ePeli-hanketta, joka on VTT:n koordinoima ja Tekesin rahoittama. Lisäksi mukana ovat Linkker Oy, HSL, Espoon kaupunki sekä Transdev Finland Oy.
Kuva: HSL
Kommentit