13.10.2016, kello 13.17
Helen Oy aloitti haastekampanjan
Kulutuspiikit kuriin
Helen Oy:n valtakunnallisen Lämpölupaus-haastekampanjan tavoitteena on leikata energiankulutuksen huippuja talven kylmimpinä hetkinä. Samalla voidaan vähentää energiantuotannon aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.
Nykyistä tehokkaampi energiantuotanto kulutuksen kasvaessa ja energiankäytön vastuullisuus ovat Helen Oy:n valtakunnallisen Lämpölupaus-kampanjan avainsanoja. Kampanjan ideana on saada ihmiset vähentämään tavanomaista energiankäyttöään muutamana päivänä tulevan talven aikana. Tällä tavalla voidaan leikata energiankulutuksen piikkejä talven kylmimpinä päivinä. Samalla voidaan välttyä päästöjä aiheuttavien varavoimalaitosten käynnistämiseltä.
Jos 10 000 ihmistä laskee hetkellisesti asuntojensa lämpötilaa, vähenee lämmitykseen käytettävän energian tarve 10 000 öljylitraa vastaavalla energiamäärällä, Helen Oy laskee. Siksi Lämpölupaus-kampanja on Helenin mielestä sopivan konkreettinen tapa osallistua ilmastotalkoisiin. Helen Oy:n tavoitteena on olla ilmastoneutraali energiayhtiö vuoteen 2050 mennessä. Lämpölupaus-kampanjan toteuttaminen on osa Helenin strategista tavoitetta.
— Olemme ottamassa askeleita kohti kaksisuuntaista energiajärjestelmää. Siksi haluamme myös testata energiajärjestelmän joustavuutta ja kuluttajien halukkuutta säätää energiankäyttöään, toteaa Helen Oy:n toimitusjohtaja Pekka Manninen.
Kehitysalusta älykkäille sovelluksille
Lämpölupaus-kampanja toimii Helen Oy:n uuden digitaalisen Enne-palvelun avulla. Enne-palvelu tarjoaa energiankäyttöön ja energiatehokkuuteen liittyvää tietoa. Enne-palveluun voi liittyä kuka tahansa asuinpaikasta tai asumismuodosta riippumatta. Palveluun kirjautuneet kansalaiset pääsevät myös vaikuttamaan Helen Oy:n tulevaisuuden energiaratkaisuihin ja testaamaan niitä ensimmäisten joukossa.
— Enne-palvelussa kokeillaan erilaisia ratkaisuja yhdessä asiakkaiden kanssa. Samalla voimme osoittaa, miten pienetkin teot vaikuttavat kokonaisuuteen, kun riittävän moni innostuu asiasta, toteaa Helen Oy:n Energiaratkaisut-yksikön päällikkö Perttu Lahtinen.
Lämpölupaus-kampanjaan osallistuvat saavat kulutuspiikkien aikana viestin, jossa on tarkemmat toimenpideohjeet.
Kuva: Helen Oy
Kommentit