02.05.2017, kello 11.04
Latinkia 250:lle autolle
Maailman suurin latausasema Helsinkiin
Helsingin Salmisaaren pysäköintihallissa voi pian ladata sähköautoja noin 250 parkkiruudussa. Parkkisähkö Oy rakentaa vakuutusyhtiö Varman pääkonttorin pysäköintihalliin maailman suurimman latauspisteen.
Kesän jälkeen vakuutusyhtiö Varman pääkonttorin kaikilla työntekijöillä ja kiinteistön vuokralaisilla on mahdollisuus ladata pysäköintihallissa sähköautoa, kun Parkkisähkö Oy:n 250 parkkiruudun kattava urakka valmistuu.
— Kun sähköautot yleistyvät, tarvitaan latauspisteitä sinne, missä autot seisovat pidempiä aikoja. Tämä on huomioitu myös kiinteistöjen ympäristösertifioinneissa ja vuonna 2019 voimaan astuvassa EU-lainsäädännössä, joka koskee mm. kiinteistöjen ja uudisrakennusten sähköautovalmiutta, toteaa Varman toimitilajohtaja Toni Pekonen.
— Pysäköintihallin sähköautovalmius edistää tavoitettamme keventää Varman hiilijalanjälkeä, ja samalla kannustamme myös vuokralaisiamme ympäristöystävälliseen autoiluun. Parkkihallin autot ladataan vihreällä sähköllä, koska kiinteistössämme käytetty sähkö on vesivoimalla tuotettua, Pekonen lisää.
Suomi on sähköautojen latausverkoston rakentamisen osalta poikkeuksellinen maa. Noin 1,5 miljoonalle pysäköintipaikalle sähkö on jo tuotu valmiiksi, mikä helpottaa sähköautojen tarvitsemien latauspisteiden rakentamista. Parkkisähkö Oy:stä muistutetaan, että parkkipaikkojen nykyisten johdotusten sähkötehot riittävät hyvin päivittäiseen sähköautojen lataamiseen. Autojen lämmitystolppien jalostaminen sähkönautojen latausasemiksi eli älytolpiksi vaatii lähinnä teknisen innovaation sekä uusia hallinnollisia kaupallisia palveluita.
Parkkisähkö Oy:n konseptissa kiinteistön omistaja hankkii yhdellä sopimuksella ja sähköurakalla kaikki latauslaitteiden asennus- ja huoltopalvelut yhdestä osoitteesta. Tämän jälkeen kiinteistön vuokralaiset taas tilaavat itselleen sopivimman latauslaitteen suoraan Parkkisähköltä. Järjestelmä kestää myös nopeiden teholatureiden aiheuttamaa kuormitusta. Sähköauton latausmahdollisuuden lisäksi järjestelmä tuo perinteiseen auton lämmitykseen etähallinnan. Samalla voidaan käyttää auton sisätilan lämmitintä kiinteistöissä, joissa se ei aikaisemmin ole ollut mahdollista.
Parkkisähkö Oy:n palvelu toimii samalla periaatteella kuin matkapuhelinoperaattori. Liittymän omistaja maksaa kuukausimaksun ja maksun käytetystä sähköstä kuukausittain. Sama liittymä käy kaikkiin Parkkisähkön pisteisiin. Parkkisähkön järjestelmässä ei ole mekaanisia avaimia, vaan tolppa avataan sähköisesti.
Käyttäjä voi ajastaa auton lämmityksen Android- ja IOS-älypuhelimella tai netistä. Älytolppa säästää myös sähköä koska lämmitys voidaan säätää ulkona vallitsevan lämpötilan mukaan.
Pysäköintihallin sähkökuorman älykkäällä ohjauksella voidaan koko halliin kaikkiin pysäköintiruutuihin järjestää latausmahdollisuus ilman, että kiinteistöliittymän tehoa tarvitsee nostaa tai ilman sähkökeskuksessa tehtäviä suuria muutoksia.
Parkkisähkö huolehtii myös latauspisteessä käytetyn sähkön laskuttamisesta: jokainen autoilija maksaa suoraan itse käyttämästään sähköstä. Autoilija voi käyttää samaa Parkkisähkön liittymää työpaikalla, kotona tai EuroParkin pysäköintihalleissa. Kaikki käytetty sähkö ohjautuu yhdelle laskulle.
Kommentit
Suurin?
http://www.is.fi/autot/art-2000001107026.html
Janne - ke elok. 30 12:24:12 2017