28.08.2019, kello 09.18

Ei tarvitse erillisesti ladata

Maailman suurin sähkökuormuri

Sveitsiläinen raskasta rakennuskalustoa valmistava yritys Kuhn Schweiz on suunnitellut maailman suurimman sähköllä kulkevan ajoneuvon – 45-tonnisen kuormurin, joka voi ottaa maksimikuormaa 65 tonnia.

Kuormurin tehtävänä on kuljettaa kiviä sementtitehtaalle, ja mitä painavampi kuorma sitä tehokkaammin ajoneuvo toimii. Valmistaja ilmoittaa sähködumpperin tuottavan työskennellessään enemmän energiaa kuin kuluttavan sitä.

CNN:n Supercharged -raportin mukaan täyssähköinen dumpperi saa sähköä jarrutuksesta. Prosessi tunnetaan elvyttävänä jarrutuksena. Kun kuljettaja painaa jarrua, sähkömoottori muuttuu käänteiseksi ja vapauttaa sähköä, joka voidaan varastoida takaisin akkuun.

Raportti korostaa myös, että mitä raskaampi lasti ja voimakkaampi jarrutus sitä enemmän sähköä varastoitavaksi takaisin akkuun. Tämä tekee sähködumpperista verrattoman tehokkaan ja edullisen käyttää.

Sähködumpperi on 9,36 metriä pitkä, 4,24 metriä leveä ja 4,4 metriä korkea. Sen akseliväli on 4,30 metriä, ja akku painaa 4,5 tonnia. Ajoneuvon prototyypin Kuhn Schweiz on sijoittanut työskentelemään Bielissä sijaitsevalle kivilouhokselle.

Teksti: Jukka Kortelainen/ Kuva: Andreas Sutter

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit

Ikiliikkuja

No nyt se on sitten keksitty, tämähän on selvä ikiliikkuja. Eli sähködumpperi kuluttaa vähemmän sähköä kuin tuottaa. Selvä ICPP:n tutkima homma. Hei ihan aikuisten oikeasti näitä juttuja, joku raja nyt sentään.

Pasi - ke syysk. 25 15:18:46 2019