12.10.2017, kello 16.08

Romutuspalkkion ehtoja syytä kiristää

Nollapäästöt kunniaan!

Sähköautoille kaavailtu hankintatuki edistäisi tieliikenteen sähköistymistä. Polttomoottoriautoille kaavaillun romutuspalkkion ehtoja olisi kuitenkin syytä kiristää. Näin toteaa Energiateollisuus sähköautoilun edistämistä koskevan lakiehdotuksen lausunnossa.

Ensi vuonna täyssähköauton ostajaa tuetaan valtion kassasta 2000 euron potilla, mikäli hallituksen esitys toteutuu. Riemua kestäisi neljä vuotta. Hankintatuen odotetaan käynnistävän Suomessa viimeinkin sähköautoilun aikakauden — tavoitteena on kiriä Norjan ja Ruotsin etumatka umpeen. Tällä hetkellä sähköautoja maahantuovat yritykset eivät edes vaivaudu tuomaan kaikkia sähköautomalleja Suomeen, koska kysyntä on vielä vaatimatonta.

Energiateollisuus ry on tyytyväinen hallituksen tekemiin linjauksiin. Hyvä, että tukitoimet otetaan käyttöön jo vuonna 2018. Samalla olisi kuitenkin analysoitava tukitoimien käytön vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Energiateollisuuden mielestä 2000 euron hankintatuki on tosin melko vähän ruotsalaisten 4000 euron tukeen verrattuna.

— Korkeamman tuen ohjausvaikutus olisi suurempi, mutta valtion budjettiin ankkuroidulla tukisummalla tuettavien sähköautojen määrä jäisi samalla vähäisemmäksi, Energiateollisuus ry toteaa lausunnossaan.

— Olennaisinta on kuitenkin saada mahdollisimman paljon sähköautoja maanteille tukien avulla.

Hallituksen esityksen mukaan tukitoimet olisivat käytössä neljä vuotta. Tämä on energiatoimialan mielestä oivallinen linjaus — riittävä alkusysäys.

— Neljän vuoden aikana sähköautojen hinnat ehtivät laskea useimpien kuluttajien kukkarolle sopiviksi. Todennäköisesti myös akkuteknologia ehtii kehittyä tässä ajassa entistä tehokkaammaksi.

Energiatoimiala ehdottaa, että tukia voitaisiin myöntää etupainotteisesti, mikäli sähköautojen kysyntä kasvaa yli odotusten. Tällä tavalla vältettäisiin sähköautokaupan hiipuminen vuoden loppua kohti autonostajien jäädessä odottamaan seuraavan vuoden hankintatukia.

Hankintatuen kohdistaminen vain täyssähköautoille on energiateollisuuden mielestä hyvä ratkaisu.

— Tämä varmistaa tosiasiallisesti päästöttömän liikenteen tukemisen.

Romutuspalkkion ehdot tiukemmiksi

Sähköautoilun edistämisen rinnalla hallitus haluaa kannustaa uusimaan polttomoottorikäyttöistä autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Hallitus toteuttaisi tavoitteen romutuspalkkioiden avulla. Romutuspalkkio tarkoittaa sitä, että uuden henkilöauton ostaja saisi alennuksen autosta, jos hän vie samalla omistamansa vanhan auton paalattavaksi. Esityksen mukaan romutuspalkkio maksettaisiin siinä tapauksessa, kun uuden hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriltä.

Energiateollisuus ry:n mielestä raja on liian korkea — 80 grammaa kilometriltä olisi sopivampi päästöraja, joka ohjaisi hankkimaan selvästi nykyistä vähäpäästöisempiä autoja. Esimerkiksi Euroopan unioni edellyttää autovalmistajilta keskimäärin 95 gramman päästörajaa kilometriltä vuoteen 2021 mennessä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat tällä hetkellä keskimääräin 118 grammaa — suurin osa uusista autoista siis alittaisi hallituksen esittämän rajan.

— Tavallisten polttomoottoriautojen tarpeetonta tukemista pitäisi välttää. Valtiollisista tukieuroista mahdollisimman suuri osa pitäisi kohdistaa nollapäästöisille autoille, Energiateollisuus ry huomauttaa lausunnossaan.

Laki romutuspalkkioista ja sähkökäyttöisten autojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden annetaan eduskunnan käsiteltäväksi todennäköisesti vielä lokakuun aikana.

TAUSTAA

Mitä hyvää on tiedossa?

Liikenteen sähköistyminen tuo paljon hyvää. Meluhaitat vähenevät ja kaupunkien ilmanlaatu parantuu, koska sähköautot eivät aiheuta typenoksidipäästöjä tai pienhiukkaspäästöjä. Suuremmassa kuvassa sähköautot ovat myös energiajärjestelmän tärkeä osa — akkujen kapasiteettia voidaan käyttää hyväksi kysyntäjoustojärjestelmissä, sähkön varastoinnissa ja jopa säätösähkön lähteenä. Sähköautoiluun liittyvä tekninen osaaminen taas voi tuoda suomalaisille yrityksille vientimahdollisuuksia — sähköautojen yleistyminen on kuitenkin maailmanlaajuinen trendi.

Liikenteen sähköistyminen auttaa Suomea myös saavuttamaan Euroopan unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomessa suurin potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä on ennen kaikkea liikenteessä.

Lue miten energia-alan asiantuntija olisi ratkaissut sähköautojen hankintatukea koskevan asian, jos olisi yksin saanut päättää.

Kuva Scanstockphoto

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit