03.10.2016, kello 15.51

Energiayhtiöitäkin halutaan mukaan

Nyt jahdataan Energiahukkaa

Lokakuun ensimmäisen työviikon alkajaisiksi käynnistettiin 3.10.2016 Energiahukkajahti. Kyseessä on energiatehokkuuskampanja, jossa taloyhtiöt haastetaan tekemään energiatehokkuustoimia oikeassa järjestyksessä.

Ympäristöministeriön johdolla toteutettavaan hukkajahtiin voi liittyä osoitteessa www.energiahukka.fi, josta hukkajahtiin osallistuva taloyhtiö saa asiantuntijaohjeistuksen.

– Energiahukka on kiinteistö- ja rakennusalan toimijoiden yhteiskampanja, jossa kannustetaan Suomen asunto-osakeyhtiöitä optimoimaan kiinteistönsä energiankäyttö, sillä energiahukka haukkaa pahimmillaan jopa 30 prosenttia taloyhtiön energiasta, yliarkkitehti Harri Hakaste ympäristöministeriöstä sanoo.

– Energia on myös euroja – jopa 10 prosenttia taloyhtiön rahoista voi mennä suden suuhun. Pahimmillaan energiahukka tarkoittaa taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen turhia kustannuksia vuodessa.

Asiantuntija-arvioiden mukaan jopa 10–15 prosenttia rakennusten säästöpotentiaalista olisi saavutettavissa ilman kalliita ja raskaita korjaustoimenpiteitä. Tätä varten kampanjassa mukana olevat energiatehokkuuden asiantuntijat ovat Motiva Oy:n johdolla laatineet eri talotyypeille räätälöidyn ohjeistuksen kustannustehokkaista ja helpoista toimenpiteistä energiankulutuksen vähentämiseksi.

Hukkajahdissa ovat mukana ympäristöministeriön lisäksi Motiva, Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Rakli, Suomen LVI-liitto SuLVI, Ekokumppanit, Vuokranantajat sekä Pääkaupunkiseudun kuluttajien Energianeuvonta. Kampanja kestää vuoden.

Myös energiayhtiöiden toivotaan olevan jahdissa mukana

Energiateollisuus ry (ET) toivoo kaikkien energiayhtiöiden (kaukolämpö, sähkönmyynti ja sähköverkko) toivotaan hyödyntävän kampanjaa sekä tehtyjä materiaaleja omassa viestinnässään ja neuvonnassaan.

Energiayhtiöt voivat osallistua kampanjaan muun muassa jakamalla energiahukan twiittejä, meemejä ja muuta materiaalia mediassa, kirjoittamalla jahdista asiakaslehteen tai muuhun sopivaan viestimeen.

Myös Motivan tekemiä ohjeita viestinnässä ja neuvonnassa voi hyödyntää ottamalla hukkajahdin esiin asiakastilaisuuksissa ja tapaamisissa tai yhdistämällä energiahukan viestejä omaan energiatehokkuusviestintäänsä.

Viestinnässä käytettävät materiaalit löytyvät nekin osoitteesta www.energiahukka.fi.

Kuva: YM

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit