22.01.2020, kello 09.43

Rovaniemelle kaksisuuntaisia latausasemia

Nyt sähköauto energiavarastoksi!

Napapiirin Energia ja Vesi Oy on avannut Rovaniemelle ensimmäisen kaksisuuntaisen sähköautojen latausaseman. V2G, vehicle-to-grid -tyyppisen latauksen ansiosta auton akkua voi käyttää myös sähkön varastointiin.

Ensimmäinen latausasema avattiin Viirinkankaan sähköasemalle Kemintien kupeeseen. Toinen asennetaan piakkoin Lapin keskussairaalan lähistöllä sijaitsevalle Kuukkelintien sähköasemalle. Kaikille avoimia olevia latausasemia operoi Virta LTD.

V2G-latausasemat ja niiden yhteyteen asennetut akustot ovat osa valtakunnallista ’Hajautetut energiavarastot -kärkihanketta’. Nyt avatut asemat liittyvät siten tuotekehitykseen, jolla tähdätään tulevaisuuden energiavarastojen hyödyntämiseen. Suomessa on käytössä jo muutamia Vehicle to grid -latausasemia, joiden kaksisuuntaista sähkönsiirtoa uusimmat sähköautot tukevat.

Sähköauton omistaja voi kotioloissa hyödyntää kaksisuuntaisuutta vaikkapa säilömällä aurinkokennojen tuottamaa sähköä autonsa akustoon ja purkaa sen myöhemmin taas takaisin käyttöönsä.

Suuremmassa mittakaavassa energiavarastot vakauttavat taas koko maan sähköverkon toimintaa. Tarvittaessa ne toimivat säätösähkönä ja varmistavat osaltaan, ettei verkon taajuus laske hankalissakaan olosuhteissa, esimerkiksi sähköntarpeen hetkellisesti kasvaessa tai sähkön saatavuuden heiketessä.

Teksti: Jukka Kortelainen/Napapiirin Energia ja Vesi/ Kuva: Napapiirin Energia ja Vesi

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit

Mitkä automerkit soveltuvat V2G-lataukseen?

hei, mitä tuollainen lataus edellyttää sähköautolta? Onko se mahdollista vain joissain tietyissä sähköautomerkeissä?

Kirsi /STEK ry - ma helmik. 03 10:57:24 2020

voiko luottaa....

...että paneelien lataamat akut ovat tarvittaessa täynnä, jos suuremmassa mittakaavassa akun energiaa voidaan käyttää verkon taajuuden säätöön?

seppo - ma helmik. 03 11:55:48 2020

(Ei otsikkoa)

Minkä hinnan autoilija saa verkkoon syötetystä sähköstä?
Säätökäyttö syö myös akun teknis-kaupallista käyttöikää. Mikä pitäisi hinnan olla jotta autoilijalle jäisi toiminnasta muutakin kuin kaunis muisto?

Pentti Niemeläinen - ti maalisk. 10 13:36:13 2020