20.02.2017, kello 15.08
Sähkön varastoinnin kannattavuus kohenee?
Sähköakut halventuneet nopeasti
Vielä vuosikymmen sitten sähkön kulutuspiikkejä hoidettiin pääasiassa nopeilla kaasuturbiinilaitoksilla. Nyt piikkejä voidaan hoitaa myös aurinko- ja tuulisähköllä ladatuilla akkuvarastoilla. Litiumakkujen hinnat kun ovat jopa puolittuneet parissa vuodessa.
Teslan akkutehdas Nevadan Renossa
Aurinko- ja tuulienergian laajamittaiseen hyödyntämiseen tarvittava sähkön varastointiteknologia on vasta vajaat kymmenen vuotta vanhaa ja vielä varsin pienimuotoista. Niinpä näihin päiviin asti monta kertaa kalliimmilla akuilla ei ole kannattanut kilpailla nopeiden kaasuturbiinilaitosten kanssa huippukulutustilanteissa.
Mutta nyt litiumakkujen hinnat ovat halventuneet parissa vuodessa (2014 -> 2016) yli 49 prosenttia, ja jos vertailuvuodeksi otetaan 2013, pudotus on lähes 55 prosenttia. Tämä on tietysti hyvä uutinen myös sähköautoille, joihin käytetään samoja akkuja kuin verkkoon liitettäviin sähkövarastoihin.
Lähde: Bloomberg New Energy Finance
Kalifornia aikoo olla edelläkävijä suurten sähkövarastojen testaamisessa ja niiden kaupallisessa käyttöönotossa. Osavaltion sähköyhtiöt suunnittelevat kasvattavansa sähkövarastojen kapasiteetin yli 1,32 GW:iin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2016 koko maailman sähkövarastokapasiteetti oli alle 1 GW:n.
Kalifornian tavoitetta pidetään merkittävänä, mutta se jää täysin varjoon Teslan kunnianhimolle, jolla tunnettu sähköauto- ja akkuvalmistaja tavoittelee yksin 15 GW:n vuotuista varastointikapasiteettia vuoteen 2020 mennessä. Näin suuri varastokapasiteetti tarvitsisi jo muutaman ydinvoimalaitoksen tuotantomääriä.
Ei vakuuta kaikkia
Kalifornian ja varsinkaan Teslan tavoitteet eivät vakuuta kaikkia. Yksi epäilijöistä on Bloomberg New Energy Financen (BNEF) analyytikko Yayoi Sekine, joka seuraa työkseen akkuteknologian kehittymistä.
- Markkinat kehittyvät nopeammin kuin koskaan, mutta kyse ei ole vielä gigawattiluokan markkinoista, Sekine huomauttaa.
- Akkujen kustannuksia ja kannattavuutta sähköyhtiöille on vaikea arvioida. Yritykset eivät mielellään luovuta hinnoittelutietojaan, ja kulut vaihtelevat huomattavasti, hän jatkaa.
Silti Sekine myöntää, että sähkövarastot aiheuttavat paljon pienemmän hiilijalanjäljen kuin kaasuturbiinilaitokset. Ne eivät saastuta, ja niiden varaan voidaan rakentaa tuottavia palveluja paremmin kuin minkään muun teknologian varaan. Pienessä mutta kasvavassa mitassa akut ovat jo taloudellisin vaihtoehto moneen kohteeseen.
Mutta BNEF-analyysin mukaan uusien hankkeiden kustannusten olisi pudottava puoleen vielä nykyisestään ollakseen kannattavia koko Kalifornian mittakaavassa. Eikä tämä tapahdu Sekinen mielestä seuraavien kymmenen vuoden aikana.
- Sähkövaraston kokonaiskustannusten olisi pudottava suhteessa litiumakun nykyisen valmistuskustannuksen tasolle, eli noin 275 dollariin/ kilowattitunti. Teslan ohella samankokoisen sähkövaraston pystyttänyt Altagas veloitti projektistaan vähintään 40 miljoonaa dollaria, eli noin 500 dollaria/ kilowattitunti.
Sekine arvioi, että Teslalle voi avautua Nevadan Renossa sijaitsevan akkutehtaansa myötä mahdollisuuksia uudenlaiseen hinnoitteluun. Se pakottaisi alan muutkin yrittäjät seuraamaan hinnoittelua.
Kuva: Tesla
Kommentit
Jopa nopeammin
Mikäli Teslan väitteisiin on uskomista, saattaa muutos olla yllättävänkin nopea: http://www.energiatalous.fi/?p=1108
Jouko Lampila - to helmik. 23 14:39:33 2017