06.10.2017, kello 12.19
Sähköautojen esiinmarssi vaatii lisää sääntelyä
Eurooppalaisen sähköteollisuuden uusi pääsihteeri odottaa EU:lta esitystä, jonka mukaan suuri osa autoista olisi päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä.
Vuodenvaihteessa virkaansa valittu Eurelectricin uusi pääsihteeri Kristian Ruby on jo ehtinyt rakentaa näkyvän aseman Brysselissä rohkein ulostuloin. Perinteikäs järjestö näkyy, kuuluu ja vaikuttaa nyt aiempaa avoimemmin ja positiivisemmin. Yksi positiivisista viesteistä koskee yhteiskunnan ja etenkin liikenteen sähköistymistä. Se on sähköalan toimijoille iso bisnesmahdollisuus.
— Fortumin kaltaiset edelläkävijäyritykset ovat jo tarttuneet härkää sarvista. Fortum operoi tällä hetkellä yhtä Euroopan suurimmista latausverkostoista, muistuttaa Ruby.
Paljon esteitä voitettavana
Liikenteen sähköistyminen on yksi tämän syksyn kuumimmista puheenaiheista Brysselissä. Rubyn mukaan komission asettama tavoite 40 miljoonasta sähköautosta eurooppalaisilla teillä vuoteen 2020 mennessä on todella kunnianhimoinen. Nyt käytössä on vasta 500 000 sähköajoneuvoa.
Liikenteen sähköistämiseen liittyy lukuisia tuttuja haasteita. Yksi niistä on latausinfrastruktuuri. Valtateille, kaupunkeihin ja ihmisten koteihin olisi rakennettava kattava latausasemaverkosto ja nopeasti. Parhaillaan käsittelyssä olevassa rakennusten energiatehokkuusdirektiiviesityksessä velvoitetaan rakentamaan kaapelointi yli 10 parkkipaikan asuinrakennuksiin. Muissa rakennuksissa joka kymmenes pysäköintipaikka olisi varustettava hintasignaalin mukaan toimivalla sähköautojen latauspisteellä. Se on Rubyn mukaan hyvä, mutta riittämätön alku.
Pahin pullonkaula liikenteen sähköistämisessä on akkuteknologia. Akkujen hinnat ovat tulleet alas viimeisten kuuden vuoden aikana, mutta latausteho jättää paljon toivomisen varaa. Jos ajamme Helsingistä Ouluun, on pääsihteerin mukaan hyväksyttävää pysähtyä välillä lataamaan auto puoleksi tunniksi. Mutta ei lyhyillä kaupunkimatkoilla. Jotta sähköautoista tulee valtavirtaa, on latauksen tapahduttava normaalioloissa lähes yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankkaus. Teknologiseen kehitykseen on saatava vauhtia.
Rohkeat päästörajat autoille
Useat isot autonvalmistajat ovat ilmoittaneet, että jo vuonna 2019 merkittävä osa tuotantolinjoilta valmistuvista autoista on varustettu sähkömoottorilla. Mutta tällä hetkellä markkinoilla olevista 125:stä sähköautomallista vain 25 on eurooppalaisia.
— Se on selvä signaali, että liikenteen sähköistyminen vaatii tuekseen rohkeaa ja vaativaa EU-sääntelyä.
Nyt EU-tasolla on tuhannen taalan paikka korjata asia, kun komissio julkistaa loppuvuodesta kauan odotetun liikkuvuuspaketin. Osana pakettia komissio esittää uusia päästörajoja henkilö- ja pakettiautoille. Rajat koskisivat vuodesta 2020 eteenpäin myytäviä ajoneuvoja.
— Haluamme, että EU-tasolla asetetaan sitova vaatimus, että merkittävän osan ajoneuvokannasta on oltava täysin päästötöntä vuoteen 2030 mennessä, linjaa Ruby.
Rohkeat päästörajat saisivat pääsihteerin mukaan aikaan todellisen murroksen eurooppalaisilla automarkkinoilla ja varmistaisivat, että päästöttömiä autoja ja akkuja valmistetaan myös Euroopassa, ei vain Aasiassa. Entisestään asemiaan EU:ssa vahvistanut Saksa ja sen autoteollisuus ovat kuitenkin painava vastavoima. Edessä on runsaasti tasapainoilua ja kompromisseja.
— Kysymysmerkeistä huolimatta uskon, että sähköautojen esiinmarssi tapahtuu nopeammin kuin nyt uskomme. Niistä tulee valtavirtaa jo 2020-luvulla, toteaa Ruby.
Kuka hän on?
Kristian Ruby, EURELECTRICin pääsihteeri, aikaisemmin eurooppalaista tuulivoimateollisuutta edustavan WindEuropen johtoryhmän jäsen ja poliittisesta strategiasta vastaava johtaja, ilmastokomissaarin kabinetin jäsen, Tanskan energia- ja ilmastoministeriön virkamies.
Lue Kristian Rubyn haastattelu kokonaisuudessaan Energiauutiset-lehdestä nro 6/2017.
Kommentit