28.01.2019, kello 10.32
Sähköautot polttomoottoristen hintatasolle vuonna 2024?
Sähköautomyynti yli 2 miljoonan vuonna 2018
Vuonna 2018 sähköautoja myytiin maailmassa yli kaksi miljoonaa. Ennätysmyyntiä avitti hintahaarukan kaventuminen sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä, uutisoi EnergyLiveNews.
Haarukka kaventunee tulevina vuosina entisestään ja sen arvioidaan vauhdittavan sähköautojen myyntiä niin, että vuonna 2020 ylletään yli neljän miljoonan rajan, vuonna 2025 yli 12 miljoonan ja vuonna 2030 jopa yli 21 miljoonan rajan.
Arvioiden taustalla on tutkimusyhtiö Deloitte, jonka mukaan kuluttajien huoli sähköautojen kalleudesta vähenee sitä mukaa, kuin niiden teknologia paranee. Yhtiö ennustaa, että sähköauton omistaminen ei enää viiden vuoden päästä tule kalliimmaksi kuin polttomoottoriauton omistaminen. Silloin se voi olla jopa edullisempaa.
Paitsi kuluttajien kasvava kiinnostus päästöttömiin autoihin sähköautobuumia vauhdittavat myös julkisen vallan toimenpiteet, jotka tarjoavat taloudellisia kannustimia sähköautoille ja toisaalta rajoittavat vanhojen saastuttavien autojen liikennöintiä kaupunkien keskustoissa.
- Britanniassa bensa- ja dieselauton kustannukset lähenevät sähköauton kustannuksia hyvää vauhtia seuraavien viiden vuoden aikana. Hallituksen tukien ja teknologian edistymisen myötä yhtenevä kustannustaso voidaan saavuttaa jo niinkin aikaisin kuin vuonna 2021. Näin ollen kustannus ei enää muodostu esteeksi sähköauton hankinnalle ja sen omistamiselle, ja uusille ostajille siitä voi tulla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, Deloitten partnerina Britanniassa toimivan UK Automotiven Michael Woodward sanoo.
Woodward kuitenkin huomauttaa, että raportin arvio nojaa vahvasti kuluttajien kysynnän kasvuun. Sen ennustetaan nousevan seuraavien kymmenen vuoden aikana 14 miljoonaan samalla, kun valmistajat lisäävät omia kapasiteettejaan.
Raportin mukaan sähköautojen valmistusta leimaa leveä “odotuskuilu”. Sen vuoksi niin viranhaltijoiden kuin uusien valmistajien on mukauduttava muuttuviin kilpailuolosuhteisiin.
Teksti: Jukka Kortelainen/ Kuva: Shutterstock
Kommentit