20.05.2019, kello 10.59

Bloomberg ennustaa

Sähköautot valtavirtaa vuonna 2040

Vuoteen 2040 mennessä sähköiset ajoneuvot ovat valtavirtaa maailman teillä. Niiden osuuden arvioidaan olevan 57 prosenttia tuolloin myytävistä uusista autoista.

Tällaiseen arvioon on päätynyt Bloomberg New Energy Finance (BNEF), jonka tuoreen raportin mukaan sähköisten ajoneuvojen myynti nousee globaalisti 56 miljoonaan vuoteen 2040 mennessä. Viime vuonna niiden myynti oli kaksi miljoonaa ja vuonna 2030 määrän ennakoidaan kohoavan 28 miljoonaan.

Perinteisten polttomoottoristen ajoneuvojen myyntimäärän odotetaan puolittuvan vuoteen 2040 mennessä niin, että kun niiden myynti vuonna 2018 oli noin 85 miljoonaa, vuonna 2040 määrän arvioidaan olevan suunnilleen 42 miljoonaa.

Sähköbussien arvellaan valtaavan 81 prosentin osuuden vuoteen 2040 mennessä kaikista kaupunkiliikenteen bussimyynneistä. Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa kevyen kaupallisen liikenteen ajoneuvoista 56 prosenttia ja keskiraskaista ajoneuvoista lähes kolmanneksen ennustetaan olevan sähköisiä vuoteen 2040 mennessä.

Sitä vastoin sähkökäyttöiset raskaat kuorma-autot ja rekat saavuttavat Bloombergin mukaan vain 19 prosentin myyntiosuuden vuoteen 2040 mennessä. Sähköllä kulkevia raskaita ajoneuvoja käytettäneen vain lyhyillä etäisyyksillä kuten satamissa ja telakoilla. Pitempien matkojen rekoissa sähköä käyttökelpoisempia voimanlähteitä lienevät tuolloin maakaasu ja vety.

Sähköautot polttomoottorisia halvempia 2020-luvun jälkipuoliskolla

Kuten tähänkin asti, sähköautojen suosiota kasvattavat BNEF:n mukaan akkukustannusten nopea aleneminen. Litiumioni-akut ovat halventuneet vuodesta 2010 lähtien 85 prosenttia/ kWh. Kehitys menee nyt sen mukaisesti, että 2020-luvun jälkipuoliskolla sähköautot lienevät jo ”lähes kaikilla markkinoilla” edullisempia kuin bensa- ja dieselautot. Tämä koskee niin osto- kuin ajoneuvon elinikäkustannuksia.

Mutta Bloombergin tilastoanalyysi osoittaa myös, että sähköautojen kasvu tuo tullessaan liudan haasteita. Raportissa arvioidaan, että globaali sähkönkulutus on vuonna 2040 seitsemän prosenttia enemmän kuin se olisi ilman sähköajoneuvojen lisää. Lisäksi litiumioniakkujen kysyntä nousee jo vuoteen 2030 mennessä hämmästyttäviin lukuihin – 1 748 GWh:iin, kun se tänä vuonna on 151 GWh.

Eivätkä polttomoottorit häviä tuosta vain. Bensa- ja dieselmoottorien määrän ennakoidaan kasvavan aina vuoteen 2030 asti. Se tarkoittaa myös tieliikenteen päästöjen lisääntymistä vielä seuraavan vuosikymmenen ajan. Bloombergillä ei kuitenkaan uskota fossiilisten valtakauden pitkään jatkoon tieliikenteessä.

- Auto kannan sähköistyminen vie aikansa, sillä maailmanlaajuinen muutos ei tapahdu hetkessä, mutta kunhan se lähtee pyörimään kunnolla 2020-luvulla, levittäytyy muutos monella tavalla koko tieliikenteeseen. Voi olla jopa mahdollista, että polttomoottoristen henkilöautojen myyntipiikki maailmassa on jo ohitettu, BNEF:n edistyneen liikenteen johtaja Colin McKerracher sanoo.

Teksti: Jukka Kortelainen/ Kuva: Shutterstock

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit