04.02.2015, kello 15.07
Veolia valmistautuu sähköbussiliikenteen kasvuun
Sähköbussi tulee
Sähköbussit yleistyvät joukkoliikenteessä, kun kaupungit haluavat vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Sähköbussien käyttö talviolosuhteissa on kuitenkin vielä haastavaa.
Veolia liikennöi talviolosuhteissa sähköbusseilla Espoon Tapiolassa linjalla nurmero 11.
Veolia Transport (nyk. Transdev) on Euroopan toiseksi suurin joukkoliikennepalveluita tuottava yritys. Yhtiö on liikennöinyt sähköbusseilla jo vuodesta 2001 asti eri puolilla Eurooppaa. Veolia omista 30 sähköbussia, joista puolet liikkuu lyijyakkujen voimalla ja toinen puoli saa käyttövoimansa lithium-akuista.
Suomessa Veolia osallistuu VTT:n ja Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) sähköbussihankkeeseen. Hankkeessa Veolia liikennöi Espoon Tapiolassa erilaisilla sähköbusseilla linjaa numero 11. Tapiolalla käytännön toiminta tuottaa arvokasta tietoa sähköbussien toimivuudesta talvisissa olosuhteissa. Yksi hankkeen tavoitteista on käynnistää talvioloihin soveltuvan kotimaisen sähköbussin valmistus. Parhaassa tapauksessa tästä saattaa tulla uusi suomalainen vientituote.
Yhä useammin joukkoliikennepalveluita ostavat kaupungit kilpailuttavat tarvitsemansa linjat. Kilpailuttamisessa liikennöitsijöille asetetaan monenlaisia vaatimuksia. Yksi näistä on vähäiset päästömäärät, mikä lisää sähköbussien kilpailukykyä. Veolian toimitusjohtaja Sami Ojamo huomauttaa, että sähköbussit ovat vahvoilla ennen kaikkea kaupunkien joukkoliikenteessä.
— Kaupunkien kilpailuttamat linjat ovat selkeitä ja sopimuskaudet tyypillisesti seitsemän vuoden pituisia. Reittien päissä kymmenkin sähköbussia voi käyttää yhtä latausasemaa. Kun sähköbussin poistoaika on 10–15 vuotta, ovat kaupunkien sopimuskaudetkin riittävän pitkiä.
Ojamo kuitenkin muistuttaa, että seitsemään vuotta pidemmillä sopimuskausilla sähköbussi olisi takaisinmaksuajan kannalta omistajalleen jo edullisempi kuin dieselbussi. Ojamo muistuttaa, että sähköisen linja-autoliikenteen osalta kaupungit ovat linjojen kilpailuttajina avainasemassa. Erityisesti metrojen syöttöliikenteen toteutus on sähköbussiliikennettä parhaimmillaan.
— Metro käyttää toimiakseen sähköä, joten sähköbussien tarvitsemat latausasemat on helppo rakentaa metroasemien yhteyteen. Espoon Tapiolassa linjalla 11 liikennöivällä sähköbussilla simuloimme tulevan metroliikenteen syöttöliikennettä. Tämä on hyvä keino valmistautua tulevaan.
Veolialla on jo monenlaisia kokemuksia sähköbusseista. Toistaiseksi ongelmana on ollut se, että kaikki kokeillut bussit ovat olleet valmistajiensa prototyyppejä.
— Sähköbussien luotettavuus talviolosuhteissa vaihtelee. Joskus ne toimivat erinomaisesti 20 asteen pakkasessa, mutta jostain syystä saattavat hyytyä yhden pakkasasteen kelissä, Ojamo kertoo.
Kuva: Veolia Transport Oy
Kommentit