29.09.2014, kello 16.00
Baijerin ylpeys BMW:kin satsaa sähköautoihin
Saksassa sähköautoille vapaa pysäköinti
Saksan hallitus esittää sähköautoille maksutonta pysäköintiä vauhdittaakseen niiden myyntiä.
Liittokansleri Angela Merkelin johtama hallitus antoi viime viikolla liittopäiville lakiesityksen, jolla kunnat voivat tarjota täyssähkö- ja hybridiautoja käyttäville maksuttoman pysäköinnin ja mahdollisuuden ajaa bussikaistoilla.
Uudistuksista hyötyvät hybridiautot, joiden hiilidioksidipäästöt eivät ylitä 50 grammaa kilometrillä, ja sähköautot, joiden toimintasäde on vähintään 30 kilometriä. Uudistusten on määrä tulla voimaan keväällä 2015.
– Sähköautot merkitään niin, että ne ovat kaikkien tunnistettavissa, liikenneministeri Alexander Dobrindt totesi lausunnossaan. Erimallisten sähköautojen tullessa markkinoille myynti kasvaa ja teillä nähdään entistä enemmän sähkö- ja niihin rinnastettavia vähäpäästöisiä autoja, Dobrindt jatkoi.
Miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä
Autoteollisuutta edustavan VDA:n toimitusjohtajan Matthias Wissmannin mukaan hallituksen toimenpiteet voivat antaa lisäpotkua sähköiselle liikkumiselle, mutta asiakkaiden vakuuttamiseksi ne on saatava voimaan mahdollisimman nopeasti ja sovellettava maanlaajuisesti.
Tohtori Matthias Wissmann |
Euroopan autoteollisuuden keskiössä oleva Saksa on asettanut tavoitteekseen nostaa sähköautojen määrän miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on kova ottaen huomioon lähtötason - 21 000 sähköautoa, mutta ei mahdoton ottaen huomioon saksalaisten kyvykkyyden autonvalmistajina ja halun vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ilmastonsuojelutavoitteiden saavuttamiseksi.
Saksan liikenne tuotti 140 miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä vuonna 2012, mikä on 16 prosenttia maan kokonaishiilidioksidipäästöistä. Vuosituhannen alusta liikenteen päästöt ovat vä hentyneet noin 13 prosenttia.
Autoilukulttuurin maa
Saksa on kiistatta ollut Euroopan autokulttuurin ykkösmaita, mistä on esimerkkinä muun muassa se, että Berliinissä avattiin jo vuonna 1921 vain autoille tarkoitettu valtatie. Vapauden tunnetta ruokkineet autobahnit, joilla ei usein ole lainkaan nopeusrajoituksia, ovat vauhdittaneet saksalaista autoilukulttuuria.
Autonvalmistajat Bayerische Motoren Werke (BMW), Daimler (Mercedes-Benz) sekä Volkswagen (Audi ja Porsche) ovat hallinneet tunnetuilla merkeillään huippumallien markkinoita. Nyt nämä ja muut valmistajat tuovat markkinoille 17 sähköautoa kuluvan vuoden loppuun mennessä - ja 12 lisää on luvassa ensi vuonna.
Kuvat: Scanstockphoto ja VDA
Kommentit