11.05.2017, kello 12.59

Museoraitiovaunu aloittaa kesäliikenteen Helsingissä

Satavuotiasta sähköistä liikennettä

Yli satavuotias raitiovaunu kuljettaa matkustajia kesän kaikkina viikonloppuina Helsingissä. Raitiovaunu on Suomen vanhin sähköllä toimiva joukkoliikenneväline.

Museoraitiotievaunun kytketty kesävaunu on lämpimällä säällä suosittu.

Kauppatorin Havis Amandan pysäkiltä kierroksensa starttaava museoraitiovaunu aloittaa liikennöinnin lauantaina 20.5. Lauantaisin ja sunnuntaisin tapahtuva liikennöinti jatkuu aina elokuun loppuun asti. Reitille lähdetään puolen tunnin välein 10—17 välisenä aikana.

Museoraitiovaunun kierroksen hinta on viisi euroa. Pääkaupunkiseudun tavanomaiset liput eivät kelpaa reitillä. Kierros kestää reilut 15 minuuttia. Reitti kulkee Aleksanterinkadun, Rautatieaseman, Kaisaniemen ja Kruununhaan kautta takaisin Kauppatorille. Reitti on Helsingin vanhimpia raitiovaunureittejä — sitä käyttivät jo hevosvetoiset raitiovaunut 1890-luvulla.

Museoraitiovaunun liitevaununa käytetään vuonna 1919 rakennettua täysin avonaista kesävaunua. Kesävaunuissa ei ole lainkaan seiniä — kesäkuumalla hyvin ilmastoitu vaunu on osoittautunut hyvin suosituksi. Kesävaunujen käyttö raitiotieliikenteessä loppui Helsingissä vuonna 1952.

Helsingin museoraitiotieliikenteestä vastaa Oy Stadin Ratikat Ab, joka on hoitanut kesäisin museoraitiotieliikennettä jo kahdeksan vuotta.

Raitioteiden pitkä historia

Helsinkiläiset liikemiehet perustivat vuonna 1888 Helsingin Omnibus-Osakeyhtiön, joka aloitti liikennöinnin hevosraitiotievaunuilla Kauppatorin ja Töölön välillä vuonna 1890. Sähköistetty raitiotieliikenne käynnistyi Helsingissä vuonna 1900.

Helsingin kaupungista tuli Helsingin Omnibus ja Raitiotieosakeyhtiöksi (HRO) nimensä muuttaneen yhtiön suurin omistaja jo vuonna 1913. Vuonna 1944 yhtiön koko omaisuus siirtyi perustettavalle Helsingin kaupungin liikennelaitokselle.

Helsingin alueella toimi aikoinaan useita yksityisten omistamia raitiotieyhtiöitä, kuten Kulosaaren raitiotieosakeyhtiö Brändö Spårvägs Ab, Munkkiniemen ja Haagan raitiotiet sekä Lauttasaaren raitiotie.

Turussa raitiotiejärjestelmä oli käytössä vuosina 1890–1972. Viipurissa raitiovaunut aloittivat liikennöinnin vuonna 1912. Raitioteiden uuden tulemisen jälkeen Tampereella on päätetty aloittaa raitiotietoiminta. Pääkaupunkiseudulle taas rakennetaan kehätien suuntainen pikaraitiotie idästä länteen Helsingin ja Espoon alueille.

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit