04.02.2015, kello 15.05

Euroopassa neljä prosenttia uusista autoista on sähköautoja

USA ja Kiina johtavia sähköautomaita

USA ja Kiina ovat maailman johtavia sähköautomaita. Euroopassa EU-komission tavoitteena on, että neljä prosenttia uusista autoista olisi sähkönautoja.

Vuonna 2015 USA:n maanteillä hurisee miljoona sähköautoa. Ainakin tämä on presidentti Barack Obaman hallinnon poliittinen tavoite. Tällä hetkellä 290 000 amerikkalaista on jo hankkinut sähköauton — pelkästään viime vuonna sähköautoja myytiin 120 000 kappaletta. Nykyisessä poliittisessa tilanteessa Obaman hallinnon tavoitetta pidetään kunnianhimoisena. Tästä huolimatta amerikkalaiset ennustavat sähköautojen vuotuisen myynnin kasvun yltävän 19 prosentin kieppeille aina vuoteen 2022 asti. USA:n sähköautokannasta noin puolet on täyssähköautoja ja toinen puoli on hybridisähköautoja.

Kiinassa oli viime vuonna 120 000 rekisteröityä sähköautoa — pelkästään viime vuonna niitä myytiin noin 75 000 kappaletta. Maan poliittinen johto on asettanut tavoitteeksi, että 30 prosenttia kaikista uusista autoista on sähköautoja. Vuonna 2020 Kiinassa on jo viisi miljoonaa sähköautoa, mikäli hallituksen tavoite toteutuu.

Euroopassa on myyty sähköautoja 280 000 —350 000 kappaletta. Määrät vaihtelevat tietoja julkaisevien instituutioiden mukaan. Pelkästään viime vuonna Euroopassa myytiin 80 000 sähköautoa. Sähköautojen määrä Euroopassa nouseekin voimakkaasti — arviot vuoden 2020 sähköautokannasta kuitenkin vaihtelevat puolesta miljoonasta viiteen miljoonaan.  Euroopan osuus maailman sähköautomarkkinoista on noin neljännes.

Ensto Oy:n uuden teknologian johtaja Matti Rae ennustaa, että vuonna 2020 EU:n alueella on noin 1,5 miljoonaa sähköautoa.

— Tämä tarkoittaisi sitä, että neljä prosenttia uusista ajoneuvoista on sähköautoja.

Tämä on myös EU-komission asettama tavoite. Vuonna 2020 sähköauton ja vastaavan kokoisen polttomoottoriauton hankintahinnan ero on kutistunut noin 2000 euroon, Euroopassa uskotaan. Sähköauton ja polttomoottoriauton suuri hintaero onkin yksi merkittävin sähköautoilua hidastava tekijä. Toinen hankintaintoon vaikuttava tekijä on kuluttajien huoli sähköautojen toimintasäteen rajallisuudesta.

Rae muistuttaa, että poliittisilla päätöksillä voidaan myös edistää sähköautoilun yleistymistä ja samalla vähentää liikenteen aiheuttamien ilmastopäästöjen määrää.

— Nollapäästöisten autojen autovero ja ajoneuvovero voitaisiin poistaa kokonaan. Samalla pitäisi tukea jakelujärjestelmäinvestointeja.

Liikenteen päästöperusteista verotusta myös syytä johdonmukaistaa.

— Otetaan käyttöön työsuhdeautojen päästöperusteinen verotuskäytäntö, Rae toteaa.

Kun sähköautojen tarvitsema latausinfrastuktuuri on saatu rakennettua 20 suurimpaan kaupunkiin, syntyy valtakunnan keskeisille teille latauspisteitä pääasiallisesti markkinaehtoisin voimin.

— Liikenneinvestoinneissa voitaisiin edistää tuontiöljyn käyttöä vähentäviä liikenne- ja energiainvestointeja.

Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit