02.03.2016, kello 15.16
Tutkimus 11 EU-maassa osoitti:
Verkkokaupassa harhaanjohtavia energiamerkintöjä
Useimmissa verkkokaupasta hankittavissa kodinkoneissa on havaittu harhaanjohtavia energiatehokkuusmerkintöjä tai sitten merkintöjä ei ole ollut lainkaan. Tällainen tulos on saatu 11 EU-maassa tehdystä komivuotisesta tutkimuksesta. Suomi ei ollut tutkittujen maiden joukossa.
Lain mukaan verkkokaupattavissa kodinkoneissa kuten astianpesukoneissa, sähköuuneissa ja jääkaapeissa tulee olla energiatehokkuusmerkinnät selkeästi kaupan verkkosivuilla.
MarketWatchin tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että verkkokaupan koneista 20 prosentissa ei ollut merkintää lainkaan, 1 prosentissa merkintä oli väärä ja 35 prosentissa merkintä oli vanhentunut tai vaikeaselkoisessa muodossa. Tällaiset merkinnät ovat usein olleet ponnahduslaatikoissa, joiden löytämiseksi on tarvinnut vierittää sivua alas loppuun asti.
Tutkimuksen mukaan jopa 10 prosenttia Euroopan odotetuista energiatehokkuustoimista vuoteen 2020 mennessä voidaan menettää sääntöjä noudattamattomien tuotteiden vuoksi. Se on yhtä paljon kuin nykyinen kotitalouksien sähkönkulutus Keski- ja Itä-Euroopassa.
– Energiamerkinnät voivat tuoda säästöä sähkölaskussa yksittäiselle kotitaloudelle 465 euroa vuodessa. Mutta kun yhä useampi hankkii ja samalla ottaa selvää tuotteen ominaisuuksista verkossa, voi käydä niin, että laajalti käytetty harhauttava merkintä tai merkinnän poisjättäminen vievät monelta tuon säästön, tutkimuksesta vastannut Alun Jones sanoo.
MarketWatch, joka on Dow Jonesin tytäryhtiö, teki tutkimuksen seuraavissa EU-maissa: Belgia, Britannia, Espanja, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Saksa, Tanska ja Tshekki.
Kuva: Scanstockphoto
Kommentit