29.01.2015, kello 11.04

Energiayhtiöillä melko tyytyväisiä asiakkaita

Viestintään kaivataan parannuksia

Energiayhtiöiden viestintä häiriötilanteissa kaipaa parantamista. Tämä selviää energiayhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyyttä selvittäneestä tutkimuksesta.

Energiayhtiöiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhtiöidensä toimintaan ja palveluihin. Kokonaistyytyväisyydestä asiakkaat antavat arvosanan 3,64 asteikolla 1–5. Tulos on lähes sama kuin vuosi sitten (keskiarvo 3,67), mutta selvästi parempi kuin vuonna 2012 (3,49).

Energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaito, ystävällisyys ja palveluhalu arvostetaan asiakkaiden keskuudessa erityisen korkealle, samoin kyky hoitaa sovitut asiat ajallaan. Samalla tasolla ovat sähkön ja lämmönjakelun häiriöttömyyteen liittyvät suureet.

Kielteisimmin asiakkaat arvioivat energiayhtiöiden viestintää ja erityisesti viestintää häiriötilanteissa. Tiedon saaminen yhtiöiden asiakaslehtistä ei myöskään luonnista. Asiakaskeskeisyydessä on myös puutteita.

Energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti IRO Research Oy Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta. Tutkimusta koskevat haastattelut toteutettiin vuoden 2014 syksyllä. Tutkimuksessa haastateltiin lähes 6600 asiakasta 26:sta eri yhtiöstä. Tutkimuksessa selvitettiin myös yhtiökohtaisesti asiakkaiden suhtautumista sähkön myynnin, sähköverkkotoiminnan tai kaukolämpötoiminnan tekemisiin.

Tutkimukseen osallistuneiden yhtiöiden kolmen kärki toimialoittain on seuraava:

Toimiala: Kaukolämpö

Kemin Energia Oy
Tampereen Kaukolämpö Oy
Vantaan Energia Oy 

Toimiala: Kokonaistoimitus

Naantalin Energia Oy
Kuopion Energia Oy
Nurmijärven Sähkö Oy 

Toimiala: Sähkön myynti

Vaasan Sähkö Oy
Etelä-Savon Energia Oy
Porvoon Energia Oy 

Toimiala: Sähkön siirto

Vaasan Sähköverkko Oy
JE-Siirto Oy (Jyväskylän Energia Oy)
ESE-Verkko Oy (Etelä-Savon Energia Oy)

Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kommentit